Een schilderij is een abstractie van de werkelijkheid. Welke abstractie wordt bepaald door de visie en de beleving van de kunstenaar.

Het is een geweldige uitdaging om, uit de veelheid aan indrukken, dié aspecten te filteren die de persoon of de situatie, die je wilt vangen, typeren. Zowel het kijken naar je onderwerp als het vastleggen op het doek worden dan een proces van reductie.

Tegelijkertijd vraagt het tekenen en schilderen om een directheid in het handschrift omdat de aanschouwer in het eindresultaat de spontaniteit van dit ‘direct noteren’ onmiddellijk ziet. In een jarenlang proces kun je je dit handschrift eigen maken. Elk materiaal, olieverf/ houtskool/ pastel enz., heeft daarbij zijn eigen spelregels.

Voor mij is een schilderij het zoeken naar een balans tussen het handschrift, het materiaalgebruik en de mate waarin de karakteristieken, gefilterd uit het onderwerp, zichtbaar worden: “Uit de textuur van de verf of het krijt moet de afbeelding opduiken” De aanschouwer kan daardoor het schilderij op meerdere manieren ervaren: zowel als een compositie van verf /textuur/ kleur/ licht-donker en tegelijkertijd als de typering van het onderwerp. Bovendien is er, door het abstraheren, voor de kijker ruimte voor interpretatie.

Hans van Melick

 

  • Geboren te Roermond, 16 augustus 1950.
  • Opleiding MO A –tekenen, Academie Tilburg. Lessen van Jan Cuppen, Hans Engelman, Reinald van Lamsweerde, Joop Liesker en Ru van Rossem.
  • Opleiding tot bouwkundig ingenieur aan de Technische Universiteit, Delft.
  • Werkzaam op diverse architectenbureaus.
  • Ingenieursbureau vMV-Cad Adviseurs ( CAD: Computer Aided Design).
  • Vanaf 2002 gevestigd als beeldend kunstenaar in Den Haag.
  • Docent portret en modeltekenen; opleidingen in eigen atelier.
  • Deelnemer aan diverse kunstmanifestaties.
  • Sinds 2004 lid van STROOM, Stichting voor kunst- en architectuur, Den Haag